Social Selling

Know, Like and Trust

Wat is Social Selling?

Er bestaat geen officiële definitie van Social Selling maar je kunt het goed als volgt omschrijven:

Social selling is het proces van onderzoeken, contact leggen en de interactie aangaan met prospects en klanten via social media platforms zoals Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram en Youtube.  

De bedoeling is dat door het toepassen van de juiste technieken, jouw publiek je leert kennen, dat ze jou sympathiek gaan vinden, en dat ze je gaan vertrouwen. Gek genoeg draait social selling niet om verkopen maar om kennis maken en contact houden. Daarom wordt ook vaak gesproken over Social Networking of Social Connecting. Zie het als een online Netwerkborrel. Op een netwerkbijeenkomst ga je ook niet meteen een aanbieding roepen, je stelt je sowieso altijd eerst even voor.

Zoals gezegd is Social Selling een proces. En zoals bij ieder proces geldt ook hier dat als je bepaalde onderdelen weg laat, het mechanisme niet lekker loopt. De basis echter is toch wel het hebben van een aantrekkelijk en professioneel profiel. De bedoeling is dat als iemand op jouw profielpagina kijkt, hij of zij zich meteen aangesproken voelt en verder leest. Vergelijk het met een website. Als je niet meteen iets ziet dat jou aanspreekt, klik je weer weg. Zo werkt dat ook met jouw profiel. Zorg dus dat je je doelgroep aanspreekt!

Maar het is ook belangrijk om de andere schakels van het proces in orde te hebben. Om met de juiste personen in contact te komen is het raadzaam om zoekmachines te gebruiken. Dit kun je doen via de zoekbalk bovenaan, echter kun je daar niet erg goed “trechteren”. Via het programma Sales Navigator kan dat wel. Mocht je geen zin hebben om iedere maand geld hieraan te spenderen, dan kun je ook gewoon gaan zoeken via Google. Door handig gebruik te maken van Boolean Operators kun je ook goede resultaten krijgen en via deze weg profielen bezoeken. Het bekijken van interessante profielen levert je het volgende op:

Vaak kijken mensen terug en leren ze jou ook een beetje kennen.

Je kunt ze een connectieverzoek sturen met uitnodigingstekst.

Je komt meer over een persoon te weten.

Het hebben van een groot netwerk zorgt voor meer bereik. Let wel op dat je een netwerk hebt met de juiste verhouding van kwaliteit en kwantiteit. Als jouw werkregio bijvoorbeeld Eindhoven is maar de helft van jouw connecties komt uit Rotterdam, dan is de kans kleiner dat je door de juiste personen gezien wordt.

En het laatste onderdeel van het socialsellingproces is natuurlijk dat je gezien moet worden. Dit doe je door regelmatig content te delen. Content is een verzamelnaam voor alles wat je online kunt laten zien. Denk hierbij aan geschreven tekst, foto’s, filmpjes, documenten, etc. Op LinkedIn kun je kiezen voor een bijdrage of een artikel. Het verschil is dat een bijdrage een kort bericht is en in een artikel kun je meer tekst kwijt. Een artikel wordt daarom ook wel een longpost genoemd. Om je bijdrage kracht bij te zetten kun je het voorzien van een foto of een filmpje. Doe dit alleen als het relevant is. Stockfoto´s doen het meestal niet zo goed op LinkedIn.