Profiellijst

Wist je dat je slechts enkele seconden hebt om een goede eerste indruk te maken? Online is dat zelfs nog korter. In een fractie van een seconde bepaalt iemand of hij/zij jou beter wil leren kennen door iets meer te lezen op jouw profiel.
Belangrijk dus dat jouw eerste indruk de juiste is. Zorg dus voordat je met LinkedIn aan de slag gaat dat je profiel op orde is.
Om onderdelen aan te passen gebruik je de ‘potloodjes’. Een aantrekkelijk en professioneel profiel krijg je zo voor elkaar:
01

Wist je dat je hersenen het rondje onbewust zien als een gezicht? Hoe meer dingen dus kloppen en op de juiste plaats staan, hoe prettiger we dit ervaren. Omdat je ogen precies op de helft van je gezicht staan, is het dus logisch om ze op de plek van het streepje te zetten. Zo blijft er nog een beetje plek over voor je hals. En als je iemand voor het eerst ontmoet, dan kijk je deze persoon toch aan? Dat zou ik hier dus ook doen.

02 

De header (banner of achtergrondfoto) gebruik je om te vertellen wat je voor jouw (toekomstige) opdrachtgever kunt betekenen. Je logo laten zien is leuk maar omschrijf ook wat je bedrijf doet. Zorg dat je lezer ergens door getriggerd wordt.

03

Mijn advies is: gebruik gewoon je voornaam en je achternaam. Alle emojis die je ervoor en erachter zet doen afbreuk aan jouw naam en maken je minder professioneel. Je bent ook absoluut niet meer origineel.

04 

De kopregel is als het ware je ‘Elevator Pitch’ vertel hier kort en bondig waarnaar je op zoek bent of wat je te bieden hebt. Wees zo duidelijk mogelijk. Zelfverzonnen titels worden vaak niet begrepen.

05

Zorg dat je contactgegevens zo volledig mogelijk zijn ingevuld. Vermeld ook alsjeblieft je zakelijke e-mail adres. Dit is wel zo professioneel.

06 

Gebruik het info (About)  stukje om iets over jezelf te vertellen. Maak van je samenvatting geen sollicitatie brief maar vertel waarom je het zo leuk vindt wat je doet. Tip: zet bovenaan je telefoonnummer en je e-mail adres, daar vallen ze lekker op. 

07

Uitgelicht. Hier kun je alle belangrijke links kwijt. Het fijne is dat als erop geklikt wordt, je bezoekers direct naar jouw website, artikelen, etc gaan. 

08 

Maak je persoonlijk url door de overbodige cijfertjes en lettertjes achter je naam weg te halen. Dit ziet er gewoonweg professioneler uit. Dit doe je door op je eigen profiel rechts bovenaan op ‘openbaar profiel en url bewerken’ te klikken.

09

Zorg dat bij je werkervaring de logo’s zichtbaar zijn van je huidige en je voormalige werkgevers. Dit doe je door de naam in te vullen en vervolgens te klikken op het juiste bedrijf. Verschijnt de juiste werkgever niet? Dan bestaat er geen bedrijfspagina van. Neem contact op of maak zelf een bedrijfspagina aan. Dit doe je door bovenaan je homepage te klikken op WERK en daarna klikje onderaan op “bedrijfspagina maken”

10

Heb je veel Engelstalige (of andere talen) opdrachtgevers? Maak dan ook een tweede profiel aan in een andere taal. Let op: Je foto en header zijn overal hetzelfde. Je vindt deze optie rechts bovenaan.

11

Voeg zoveel mogelijk onderdelen toe. Denk bijvoorbeeld ook aan vrijwilligerswerk en ‘klussen’ die je tussendoor hebt gedaan. Dit kan net het ene verschil maken voor jouw nieuwe opdracht/werkgever. Vergeet niet om ook al je diploma’s en certificaten te vermelden.

12 

Zorg dat je drie belangrijkste vaardigheden bovenaan staan. Dit doe je door de punaises aan of uit te zetten. Met de drie streepjes kun je de volgorde van de drie bovenste ook nog veranderen door erop te gaan staan en te schuiven.

13

Aanbevelingen zijn nu wat vroeger je referenties waren. Vraag ze gerust aan mensen en schrijf ze ook voor anderen. Het zegt iets over jouw betrokkenheid als persoon en collega.

14 

Blijf op de hoogte van wat er speelt in jouw vakgebied en ‘beïnvloed’ de content die in jouw tijdlijn verschijnt. Gebruik ook de juiste hashtags als je iets post. Let op! Gebruik er drie tot vijf.