Employee Advocacy

Wat is Employee Advocacy?

In het kort komt het erop neer dat je van je medewerkers ambassadeurs maakt die online het verhaal van jouw bedrijf vertellen.

Wil je hogere engagement met je content, veel meer organische bereik en minder marketingkosten? Zorg dan dat je aan de slag gaat met Employee Advocacy.

Bedrijven zijn vaak huiverig om hun medewerkers te betrekken bij alle marketing activiteiten.  Sommige organisaties gaan zelfs zo ver dat ze hun medewerkers verbieden om uitspraken te doen over hun bedrijf op social media. En dat is meer dan zonde! Je eigen medewerkers zijn bij uitstek geschikt om de boodschap naar buiten te dragen.

Wil je ook meer resultaat en je medewerkers betrekken, let dan op de volgende punten:

Content

Medewerkers willen best content delen over het bedrijf maar dan moet het natuurlijk wel content zijn die ze zelf leuk vinden. Onderzoek heeft uitgewezen dat de vrijmibo voor velen leuker is om over te vertellen dan de winstprognoses om maar een voorbeeld te noemen. Helemaal leuk is het als ze een filmpje of foto zelf gemaakt hebben. Moedig je medewerkers daarom aan om content in  te sturen. Hiervoor bestaat hele handige software waarmee alle medewerkers content kunnen uploaden of juist delen op hun social media kanalen. Hiermee blijf jij als marketeer in charge maar bepaal jij niet meer (volledig) de inhoud.

Train!

Je kunt van een engineer (hier kan ook bijna ieder ander beroep staan) niet ineens verwachten dat hij/zij spontaan geweldige bijdrages op LinkedIn gaat posten. Verwacht ook niet van deze mensen dat ze gaan reageren op de updates van de Company Page. Ze zullen het misschien een keer doen als je het vraagt maar je geeft ze het gevoel dat ze ineens het werk aan het doen zijn van iemand anders en dat ze er zelf niets mee opschieten.

Kennis is in deze dus echt macht! Je vergroot niet alleen de macht van je bedrijf in de zin van veel meer online bereik, maar ook die van je medewerkers. Als ze namelijk zelf content gaan posten worden ze zelf ook ineens Thought Leaders. Dit vergroot hun gevoel van loyaliteit, betrokkenheid en waardering door het bedrijf. Zorg dus dat je medewerkers voldoende kennis hebben over hoe LinkedIn werkt en welke do’s en don’ts er zijn. Zitten er extroverte sprekers bij, dan kan een cursus vloggen ook de betrokkenheid vergroten.

Creëer mogelijkheden

De identiteit van je bedrijf maakt je onderscheidend. Daarom is het erg belangrijk dat iedereen weet wat die identiteit is dat er ook veel momenten zijn waar die kernwaarden tot uiting komen.

Als bijvoorbeeld gelijkheid en samenwerken echt in je DNA zit, zorg dan dat er events georganiseerd worden waarbij dat tot uiting komt. En nog veel belangrijker… zorg dat de personen die veel respons krijgen op hun LinkedIn berichten, ook bij deze events aanwezig zijn. Authenticiteit doet het erg goed op LinkedIn.

Meer weten over onderscheidend vermogen? Lees dit dan ook.

Maak het makkelijk