Content Strategie

Hoe beter het plan is dat je van te voren maakt, hoe groter de kans is dat je je doel bereikt. Daarom is het maken van een goede content strategie belangrijk. Als 12 Points bedrijven helpt met hun strategie, dan worden de volgende stappen doorlopen:

 

01 – Wat willen we bereiken?

Voordat er ook maar iets wordt gecommuniceerd, wordt er eerst een duidelijk doel vastgesteld. Doelen zouden bijvoorbeeld kunnen zijn:

Meer bezoekers naar de website

Meer vacatures invullen

Meer leads, afspraken, verkoopkansen

Een specifieke doelgroep aanspreken

Etcetera

02 – DNA

Het DNA van jouw organisatie geeft weer hoe anderen het bedrijf zien. Hoe duidelijker de kernwaarden en identiteit omschreven worden, hoe beter je de content (wát ga je posten) daarop af kunt stemmen. Let op! Het imago van jouw bedrijf is hoe ánderen hierover praten tegen anderen. Doel is om het imago en identiteit zo dicht mogelijk elkaar te laten naderen.

03 – Doelgroep

Afhankelijk van het doel dat je wilt bereiken is de doelgroep anders.

Hoe goed ken je je doelgroep? 

Waarom wil iemand zaken doen met jou? Wat zijn de wensen, dromen, angsten?

04 – Sweetspot

Op welk punt komt het DNA met het doel en de wens van de klant elkaar tegen. Oftewel; wat wordt de centrale boodschap die we gaan verkondigen. Het is wel noodzakelijk dat je de behoefte van je klant dus goed kent. Soms kan het zinvol zijn een Buyer Persona te maken van jouw (potentiële) klant. 

05 – Wie en waar (company page of niet?)

De meeste bedrijven communiceren alleen via hun company page. Bij sommige bedrijven die duizenden volgers hebben werkt dit ook goed. Bij eenmanszaken en bedrijven met minder volgers op de bedrijfspagina adviseer ik altijd om directie en medewerkers te betrekken. Zij krijgen vaak veel meer bereik. Zorg er natuurlijk wel voor dat jouw company page er aantrekkelijk uit ziet.

06 – Content pijlers

Dit zijn de onderwerpen waar we het over gaan hebben. Deze onderwerpen zijn vanzelfsprekend ook weer afhankelijk van de doelgroep die je hebt gekozen en het doel dat je wilt bereiken. Vaak wordt hier ook een ludieke sales campagne aan gekoppeld.

07 – Content

Welke formats gaan we gebruiken? (Blog, vlog, quiz, tekst, foto’s, podcast, etc)

Om te zorgen voor een stuk herkenbaarheid is het slim om voor niet teveel verschillende vormen te kiezen. Afwisseling doet het wel goed op LinkedIn dus daarin wordt de juiste balans gezocht.

Word gezien!

Uiteindelijk is het natuurlijk de bedoeling dat die geweldige content ook gezien wordt, en ook door de juiste personen.

Hiervoor maken we een content kalender. En daarop staat eigenlijk niets anders dan WAT (welk verhaal), WAAR (op welk social media kanaal of wiens profiel), WANNEER (datum en tijd).