12 points Performance Management

​

WAAR BEGINT DE EERSTE INDRUK

12 points Performance Management

​

WAAR BEGINT DE EERSTE INDRUK

In dit schema kun je zien hoe het werkt. We lichten het even toe:

​

Eerst ben je blanco.

​

Dan krijg je interesse in iets. Dat kan een product of een baan zijn.

​

Vervolgens ga je je oriënteren. Je kijkt bijvoorbeeld op de website van het bedrijf en je vraagt wat rond in je netwerk. Je doet aannames. En je legt contact.

​

Als de oriëntatiefase positief was dan volgt de kennismaking. Dit is het moment waarop de eerste indruk ontstaat. Meteen na die eerste indruk kunnen er drie dingen gebeuren:

  • Je bent negatief (rood)
  • Je bent neutraal, je aannames worden bevestigd.
  • Je bent positief, je aannames worden overtroffen (groen)

​

Het is wetenschappelijk bewezen dat de eerste indruk van grote invloed is op hoe je de rest van de organisatie ervaart.

​

Daarna volgt de verdieping. Dit is een gesprek en vaak een rondleiding door bijvoorbeeld de HR- of de salesmanager of de directeur. Je ziet hier duidelijk dat als iemand in de rode zone zit, het heel moeilijk is om die persoon nog naar de groene helft te krijgen. Andersom zie je dat als de eerste indruk positief is, de informatie die daarna volgt ook veel positiever wordt ervaren.

​

Wanneer de eerste indruk positief is, zal de beslissing veel vaker positief uitvallen.

​

Start dus vandaag nog met het maken van je beste eerste indruk!

​

​

​

​

​

​

​

​

​

​